تحقیقات نشان می دهد که وزن بیش از حد ممکن است باعث خستگی روانی شود

27 آوریل 2020 - مطالعات نشان داده اند که چاقی بر جسم افراد فشار وارد می کند، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که اضافه وزن ممکن است خستگی روانی را نیز بهمراه داشته باشد. این تحقیق که در ابتدا قرار بود در نشست سالانه ی APS در بیولوژی آزمایشگاهی (لغو شده به دلیل کرونا ویروس) ارائه شود، در شماره آوریل مجله ی FASEB منتشر شد.

چاقی می تواند خطر قند خون بالا (گلوکز) را افزایش دهد، که در صورت عدم درمان ممکن است به دیابت نوع 2 و سایر اختلالات متابولیک بیانجامد. اختلال در ظرفیت ورزشی یا استقامت بدنی نیز ممکن است برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند، یک مشکل دیگر باشد. با این حال، تاکنون در مورد مشکل در عملکرد شناختی، به اندازه محدودیت های جسمی ناشی از چاقی صحبت نشده است.

محققان دانشگاه ایلینویز جنوبی در ادواردزویل قصد داشتند با مطالعه دو گروه از موش های صحرایی، اطلاعات بیشتری در مورد چاقی و تأثیر آن بر توانایی های جسمی و روحی کسب کنند. محققان یک گروه از موشها را با رژیم غذایی پرچرب و گروه دیگر را به مدت شش هفته با رژیم غذایی استاندارد تغذیه نمودند. آنها میزان وزن، قند خون و سطح کتون موش ها را دو بار در هفته اندازه گیری کردند. کتونها مواد شیمیایی ساخته شده توسط کبد هستند که در صورت کمبود انسولین برای تبدیل گلوکز به انرژی، تولید می شوند.

در هفته ی پنجم، محققان یک آزمایش اوپن فیلد(open-field test) انجام دادند که در آن سرعت و مسافت حرکت حیوانات را در یک بازه زمانی مشخص در عبور از یک مسیر هزارتو (a maze) اندازه گیری و خستگی جسمی حیوانات را تعیین کردند. آزمایش تشخیص شیء جدید، که میزان فرسودگی ذهنی را با تجزیه و تحلیل مدت زمانی که موش ها صرف بررسی اشیاء جدید و آشنا می کردند در هفته ی پایانی آزمایش، انجام شد.

هر دو گروه موش در طول آزمایش وزن اضافه کردند، اما موشهای گروه رژیم غذایی پرچرب بیشتر از گروه کنترل اضافه وزن یافتند. سطح قند خون در گروه رژیم غذایی پرچرب نیز نوسان بیشتری داشت. بین میانگین سطح گلوکز یا کتون ها بین دو گروه اختلاف معنی داری مشاهده نشد.

محققان دریافتند که موشهای گروه رژیم غذایی پرچرب در تست تشخیص اشیاء جدید در مقایسه با گروه کنترل، ضعیف عمل می کنند.

پرفسور Chaya Gopalan ، پژوهشگر اصلی مطالعه گفت: اگرچه ما از این یافته غافلگیر نشدیم، اما این اولین مطالعه ای است که خستگی ذهنی را در موشهایی که به دلیل تغذیه با رژیم غذایی پرچرب، چاق شده بودند، گزارش می دهد.

نویسندگان نوشتند: پیام این مطالعه، اجتناب از رژیم  پرچرب است كه نه تنها فرد را چاق می کند، بلكه عواقبی برای توانایی شناختی نیز به همراه دارد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200427/Excess-weight-may-cause-mental-fatigue-research-suggests.aspx